علی اکبری - شاهد

علی اکبری - شاهد
پژوهش و تحقیق درس حرفه و فن دوره راهنمایی
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان علمی ،پژوهشی ،درسی و آدرس herfa.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






1- کامپیوترهای دستی و قابل حمل
در میان وسایلی که اخیرا مردم بشدت به طرف آنها کشیده میشوند باید از کامپیوترهای کوچک چند منظوره که در کف دست جا می گیرند نام برد. انجام مکالمات تلفنی با این دستگاه ها که بلک بری یکی از آنهاست ساده ترین وظیفه این گونه وسایل دیجیتال است.
Treo 650
هم یکی دیگر است. از این دستگاه کوچک به عنوان دستیار دیجیتال شخصی پی دی ای استفاده می شود. بر قراری ارتباط تلفنی، ارسال و دریافت ایمیل، تنظیم و یادآوری قرار ملاقات های شخصی و گشت زنی در سایت های اینترنت هم از عهده تریو بر می آید.
آی پاد یک نام موفق دیگر است که از تکنولوژی دیجیتال سود می برد، اما 
آی پاد هدف اولیه خود را که شنیدن موزیک دیجیتال در هنگام حرکت بود همچنان دنبال میکند. ویلی پاول مدیر عملیاتی اپل سازنده آیپاد میگوید درست است که ما اخیرا چند بازی کامپیوتری کوچک به دستگاه اضافه کرده ایم، اما برای ما پخش موسیقی اولویت خود را از دست نداده.
آی پاد علاوه بر ارائه موزیک توانسته است ویدیوکلیپ های خوانندگان به همراه چندین شو تلویزیونی تفریحی که توسط شرکت دیسنی در آمریکا تولید می شود به 
آی پاد اضافه کند.
بلک بری توسط شرکت کانادایی Research In Motion )RIM) تولید شده و سپس شرکته ای تلفن سلولار تمام دنیا آن را به مشتریان خود میفروشند. بلک بری در کف دست جا میگیرد و از دگمه های پائین و بالا بر استفاده کرده و صفحه نشاندهنده آخرین مدل های آن رنگی است.
بلک بری علاوه بر ویژگی های کامپیوترهای مینیاتوری PDA مانند دفترچه آدرس، تقویم و لیست کارهای روزانه ضمنا یک تلفن همراه هم هست. اشتهار بلک بری دلیل دیگری دارد؛ از بلک بری میتوان به عنوان دستگاهی که قادر به ارسال و دریافت ایمیل های آنی از هر نقطه جهان است استفاده کرد.
توانایی بلک بری در آمیزش تکنولوژی تلفن های سلولار و کامپیوتر و اینترنت در یک حجم کوچک است و می تواند با هماهنگی بین نرم افزار و سخت افزارهای مختلف ارتباط کسانی را که به دلایل شغلی مجبور به حرکت هستند با دیگران برقرار کند.

2-
دانلود موزیک
بیشتر کسانی که موزیک را به صورت غیر قانونی دانلود می کنند عمل خود را دزدی می دانند و آن را افتخاری برای خود نمیدانند. نیل یکی از آنهاست. او در کامپیوتر خود بیش از 3400 آهنگ که برای دریافت آنها پولی پرداخت نکرده دانلود کرده است. نیل 22 سال دارد و مانند دوستان دیگر خود برای هر کاری که انجام می دهند عذر و بهانه ای دارند.
او می گوید خوانندگان به اندازه کافی از کنسرت های خود درآمد دارند من یکی از آنها را در تلویزیون دیدم که بیش از 30 ماشین گرانقیمت داشت. تولیدکنندگان سی دی حاصل کار خوانندگان را از راه های مختلف به دست می آورند آنها هم از این راه به ثروت کلانی دست یافته اند.
اگر آنها از خوانندگان دزدی می کنند برای ما هم ایرادی نباید داشته باشد تا آهنگ های آنان را دانلود کنیم. نیل یک چیز را فراموش کرده است که موزیک هم می تواند صاحب داشته باشد و گرفتن اموال دیگران بدون اجازه یا پرداخت حق استفاده هم نوعی سرقت است.
از زمانی که شان فنینگ 18 ساله از دانشگاه ترک تحصیل کرد و در سال 1999 سایت نپستر www.napster.com را راه انداخت مردم با استفاده از نرم افزار او توانستند موزیک و ویدیوهای بایگانی شده در کامپیوترهای خود را به صورت اشتراکی در اختیار دیگران قرار دهند.
برنامه او با نام پی تو پی Peer-to-Peer P2P شناخته می شود و به همه اجازه می دهد تا هر فایل موسیقی از نوع ام پی 3 را که می خواهند از کامپیوتر یکدیگر دانلود کنند.
اگر چه نپستر با شکایت انجمن شرکت های سازنده سی دی و گروه ها موسیقی مانند متالیکا از کار دانلود مجانی آهنگ متوقف شد، اما اکنون با پرداخت هزینه کمی همچنان با اشتراک دانلود آهنگ به کار خود ادامه می دهد.

3 -
وسایل سرگرمی دیجیتال در خانه ها
امروزه دست مردم در انتخاب وسایل سرگرمی خانگی از هر زمان بازتر است. تلویزیون های LCD در اندازه هایی به نازکی 20 اینچ و به طول بیش از 60 اینچ که مانند تابلو نقاشی بر دیوار نصب می شوند، تا نمایش برنامه های تلویزیونی و ویدیویی با سیستم پلاسما، و کانال های ماهواره ای، گوشه هایی از این انتخاب هستند.
سیستم های جدید وسایل سرگرمی خانگی به دلایل ایرادات تکنیکی هنوز محبوبیت خود در میان مردم پیدا نکرده اند. اکنون تنها 2 درصد از خانه ها تلویزیون پلاسما و 11 درصد تلویزیون ال سی دی دارند.
تماشای یک برنامه ورزشی مانند هاکی یا مسابقات اتومبیلرانی در صفحات نمایش تلویزیون های دیجیتال جدید به دلیل سرعت کم در پردازش تصویر نمی توانند فیلم را به شفافیت تلویزیون های آنالوگ قدیمی نشان دهند.
دلیل دیگری که سبب عدم محبوبیت این گونه از تلویزیون های دیجیتال در میان مردم شده است قیمت بسیار گران آنهاست. یکی دیگر از وسایل سرگرمی در خانه ها دستگاه ایکس باکس است که مایکروسافت اولین مدل آن را در 15 نوامبر 2001 به ساکنان آمریکای شمالی و یک ماه بعد به اروپا و ژاپن معرفی کرد.
تا پیش از معرفی آخرین مدل ایکس باکس با نام Xbox 360 مایکروسافت توانسته بود بیش از 22 میلیون دستگاه از مدل قدیمی آن را به فروش برساند. رقبای ایکس باکس، GameCube از شرکت نین تندو با فروش بیش از 18 میلیون دستگاه و PlayStaion از شرکت سونی با فروش 100 میلیون دستگاه است.
اکنون بیش از 200 میلیون خانه در جهان یکی از انواع کنسول ها بازیهای کامپیوتری را جهت سرگرمی در اختیار دارند. ایکس باکس 360 آخرین کنسول بازی های مایکروسافت به طور رسمی در 12 می 2005 در کانال ام تی وی معرفی و فروش آن در 22 نوامبر 2005 شروع شد و در همان روز اول در کانادا تمام دستگاه ها که به قیمت 500 دلار فروخته می شد به فروش رسید و مردم برای خرید آن نام خود را در لیست انتظار قرار دادند.
ایکس باکس 360 علاوه بر بازی های کامپیوتری قادر به پخش دی وی دی، موسیقی و نمایش عکس های دیجیتالی است و مایکروسافت تلاش می کند در بخشی از فروش 30 میلیارد دلاری بازی های کامپیوتری که مطلقا در اختیار سونی و کنسول بازی آن پلی استیشن است، سهیم شود.

4 -
عکسبرداری دیجیتال
بیش از 40 در صد از خانواده های کانادایی دوربین دیجیتال دارند و سرعت رشد محبوبیت آن به علت سهولت در استفاده بیش از دستگاه های پخش دی وی دی و ویدیو است. پس از آن که عکس گرفته می شود بلافاصله برای چاپ و ایمیل و نشان دادن آن به صورت اسلاید از تلویزیون آماده است، این چنین سهولت در استفاده است که دوربین های دیجیتال محبوبیت خود را به دست آورده اند (شهروند شماره 1002).
مارک فدرمن طراح استراتژی ارشد بخش فرهنگ و تکنولوژی دانشگاه تورنتو است. او اعتقاد دارد عکسبرداری دیجیتال بخشی از حرکت جامعه به سمت ارتباط الکترونیکی فردی با افراد دیگر جامعه است.
فدرمن اشاره می کند سایت هایی مانند فلیکر (شهروند شماره 1037) توانسته اند با دریافت عکس های دیجیتال مردم آنها را در مقابل دید همگان قرار دهند. این یک تغییر عمده در نحوه مشارکت آلبوم عکس خاطرات فردی بدون توجه به موقعیت جغرافیایی با کسانی است که طرز فکر مشابه دارند.
روند تغییرات عکسبرداری دیجیتال نشان می دهد در آینده نزدیک اندازه دوربین ها روز به روز کوچکتر شده و هم زمان به کارایی و سهولت در استفاده از آنان افزوده خواهد شد. اخیرا کانن دوربین دیجیتال جدیدی را به بازار عرضه کرده است که صورت کسانی را که در حال لبخند زدن هستند تشخیص داده و از آنها عکس می گیرد.
در آینده نزدیک ما شاهد حضور کیوسک هایی خواهیم بود که در کافی شاپ ها، مراکز خرید و مال و فروشگاه های اجاره فیلم های ویدیویی قرار داده شده اند تا هر کس بتواند حافظه دوربین عکاسی خود را در داخل آنها قرار دهد و عکس ها جهت چاپ به عکاسی ارسال شود یا در عرض چند دقیقه در همان محل به چاپ رسیده و حاضر شوند.

5 -
موسیقی ام پی 3
ام پی 3 فرمتی از موسیقی است که کاملا بر اساس تکنولوژی سی دی تهیه شده است. فرق عمده این دو فرمت، قدرت ام پی 3 در کمپرس کردن فایل های موزیک و کم کردن حجم و اندازه آنهاست. به طور معمول در هر سی دی کمتر از 20 آهنگ قرار داده می شود در حالی که اگر آهنگ ها در فرمت ام پی 3 ضبط شده باشند تا 200 آهنگ را میتوان در یک سی دی جا داد.
ام پی 3 خلاصه شده MPEG Audio Layer 3 یا سطح سوم فرمتی است که توسط شرکت Moving Picture Experts Group MPEG به مرحله تولید رسیده است.
مقایسه میان فایل های موزیک سی دی با ام پی 3 به این ترتیب است که اگر آهنگی برای ضبط در سی دی 10 مگابایت از ظرفیت سی دی را به خود اختصاص بدهد نوع کمپرس شده آن بدون از دست دادن کیفیت صدا در فرمت ام پی 3 فقط به یک دهم آن یعنی 1 مگابایت حافظه نیاز دارد.

6-
ارتباط وایرلس
هنا چو 25 سال دارد. او دانشجوی فوق لیسانس رشته ارتباطات و کمک استاد دانشگاه رایرسون است. هنا تصمیم دارد پایان نامه و تز فوق لیسانس خود را به موضوع ارتباط وایرلس WiFi اختصاص دهد. او می گوید تمام دانشجویان من از لپ تاپ استفاده می کنند و همیشه صدای کیبورد در کلاس شنیده می شود.
اگر فکر می کنید آنها از موضوع درس یادداشت برداری می کنند کاملا در اشتباه هستید. دانشجویان من چت و گفت وگو با دوستان خود در کلاس و خارج از دانشگاه و گوش کردن به استاد را هم زمان انجام می دهند. رد و بدل کردن یادداشتهای خصوصی که همیشه در کلاس های درس در میان دانشجویان و دانش آموزان رواج داشته است اکنون با ارسال و دریافت پیام های آنی با استفاده از سیستم وایرلس دانشگاه صورت میگیرد.
دانشگاه رایرسون مانند تمام مراکز آموزشی از سیستم وای فای استفاده می کند (بایگانی آنلاین شهروند شماره 859). در این سیستم در کلاس ها و محل های مخصوصی که هات اسپات نام دارد هر کس با داشتن لپ تاپ، کامپیوتر مینیاتوری دستی PDA یا تلفن همراه می تواند علائم مخابراتی شبکه داخلی وای فای را بدون اتصال فیزیکی از طریق سیم و کابل دریافت کرده و به اینترنت وصل شود.
وای فای یا Wireless Fidelity نوعی از اتصال شبکه ای است که تمام کامپیوترهای موجود در محدوده پخش علائم مخابراتی را به اینترنت و به یکدیگر متصل می کند.
این محدوده معمولا در شعاع 30 تا 40 متری شبکه مرکزی قرار دارد و ارتباط با استفاده از امواج رادیویی انجام می پذیرد. علاوه بر مراکز آموزشی بسیاری دیگر از محل های کسب و کار و تجارت مانند رستورانها، فرودگاه ها، کتابخانه ها، هتل ها و کافی شاپ ها نیز این پدیده نسبتا جدید را به مشتریان خود عرضه می کنند.
بیش از 20 شرکت هوایی و خطوط راه آهن در قبال دریافت مبلغ بسیار کم به مسافران خود اجازه می دهند تا در طول پرواز و مسافرت بتوانند با وای فای ارتباط خود را با اینترنت برقرار کنند.
شهرهای بزرگ مانند فیلادلفیا، سانفرانسیسکو، نیویورک و مونترال در نظر دارند شبکه وای فای را در تمام محدوده شهر گسترش دهند تا مردم در هر گوشه شهر و بازار و خانه با شبکه جهانی ارتباط داشته باشند.

7-
حافظه فلاش
زمان استفاده از دیسک هایی که فلاپی خوانده می شدند و می توانستند تا حداکثر1/44 مگابایت اطلاعات را در خود بایگانی کنند به سر آمده است به طوری که کامپیوترهای جدید فاقد فلاپی درایو هستند.
حافظه های قابل حمل نقل جدید فلاش نام دارند و کمترین حجم آنها 128 مگابایت معادل 90 دیسک فلاپی است و به بهای 10 تا 30 دلار بفروش می رسند. بیشترین ظرفیت حافظه فلاش که اکنون در مرحله تولید است می تواند تا حجم 32 گیگابایت اطلاعات کامپیوتری را در خود حفظ کند. با تکنولوژی فلاش که روز به روز به حجم آن افزوده و از بهای آن کم می شود باید در انتظار از بین رفتن سی دی و دی وی دی هم باشیم. حافظه فلاش علاوه بر بایگانی اطلاعات کامپیوتری می تواند عکس، موسیقی و فیلم های ویدیویی را هم در خود ضبط و پخش کند.
از حافظه های فلاش که مورد توجه استفاده کنندگان دوربین های دیجیتال قرار گرفته است باید از تکنولوژی Secure Digital SD نام برد.
در گزارشی که ماه گذشته شرکت تحقیقاتی Needham مستقر در نیویورک آن را تهیه کرده است از شخصی که عکس های دیجیتال خود را در حافظه اس دی ضبط کرده بود نقل قول شده است ''من حافظه دوربینم را که عکس های ماه عسل من در آن قرار داشت به اشتباه همراه لباسم در ماشین رختشویی شستم و خشک کردم، اما وقتی با نا امیدی عکس ها را برای چاپ به عکاسی فرستادم به من گفتند عکس ها قابل چاپ هستند و به حافظه اس دی دوربین هم صدمه ای وارد نیامده است''.
گمان می رود با فروش سرسام آور حافظه های فلاش تعداد کسانی که از این نوع حافظه استفاده می کنند تا سال 2008 به 3 برابر افزایش یابد. صنعت موسیقی و فیلم، بخصوص برنامه های تلویزیونی دیجیتال با ازدیاد حجم حافظه فلاش به زودی دستخوش تغییر خواهند شد و هر کس با داشتن دستگاه های کوچکی مانند 
آی پاد که از نوعی حافظه فلاش سود می برد قادر خواهد بود تا اطلاعات کامپیوتری، آهنگ های دلخواه و فیلم های سینمایی محبوب خود را در هر کجا که بخواهد استفاده کند.

8 -
اتومبیل با استفاده کم از سوخت فسیلی
گرانی بهای بنزین، پیش بینی اتمام ذخایر فسیلی در آینده و نگرانی آلودگی روز افزون هوا سازندگان اتومبیل را تشویق کرده است تا نوعی از اتومبیل را که از منابع الکتریکی و سوختی استفاده کند تولید کنند. این نوع اتومبیل ها Hybrid نام دارند. هایبرید در انگلیسی به هر جانور دو رگه مانند قاطر، هر لغت که اجزا تشکیل دهنده آن از دو زبان گوناگون باشد اطلاق می شود. استفاده از این کلمه در صنعت اتومبیل سازی اشتراک آن در استفاده از بنزین و الکتریسیته است.
اتومبیل های هایبرید در هنگام حرکت از بنزین استفاده می کنند و در زمانی که اتومبیل متوقف می شود موتور به صورت اتوماتیک خاموش شده و به محض بر داشتن پا از پدال ترمز، ماشین با نیروی الکتریکی مجددا روشن شده و به حرکت در می آید.
موضوع دیگری که در این بخش از تکنولوژی برتر مطرح می شود استفاده از سوخت فسیلی در راه اندازی کامپیوترهای دستی کوچک، لپ تاپ، تلفن های همراه و حافظه فلاش در آینده بسیار نزدیک است. تولید کنندگان وسایل الکترونیکی در نظر دارند در 2 سال آینده، تکنولوژی وسایل الکترونیکی نفتی را جایگزین باطری های قابل شارژ نیکل کادمیوم و لیتیوم یون فعلی کنند.

9-
جی پی اس، سیستم جهت یابی به کمک ماهواره
انسان در قرن های گذشته با خیره شدن به آسمان و با کمک ماه و خورشید و ستاره جهت یابی می کرد. اسطرلاب و قطب نما هم سالهای متمادی یار و یاور مردم بود. اکنون با گردش 24 ماهواره در مدار زمین ما از سیستم جهانی تعیین موقعیت Global Positioning System GPS استفاده می کنیم (شهروند شماره های 530 و 738). این سیستم جهت یاب در تمام مدل های جدید اتومبیل های ساخت جنرال موتورز با نام OnStar نصب شده است.
جی ام می گوید روزانه میلیون ها نفر در هنگام رانندگی سیستم جهت یاب ''آن استار'' را مورد استفاده قرار می دهند و در هر ماه بیش از 107 هزار مکالمه ماهواره ای که 700 مورد آن به گزارش سرقت و یافتن موقعیت ماشین مسروقه اختصاص دارد انجام می شود.
اخیرا صاحبان سگها هم می توانند با پرداخت مبلغ کمی یک فرستنده بسیار ظریف را در ماهیچه حیوان قرار دهند تا دیگر هیچ وقت نگران گم شدن سگ خود نباشند.
بستن یک مچ بند به دست کودکانی که در پارکهای بازی از والدین خود دور شده و گم می شوند سبب می شود تا سیستم جی پی اس موقعیت آنان را به آنی به پدر و مادر گزارش دهد. گم شدن به تاریخ پیوسته است. اتومبیلی که به جی پی اس مجهز است هیچگاه دزدیده نمی شود و اگر دزدیده شد هر کجا که باشد پیدا می شود.
شرکت های مسئول انتقال ماشین های تصادف کرده یا از کار افتاده در کنار جاده، شرکت های تاکسیرانی و باربری و حتی تراکتورهای کشاورزان نیز از کارایی های سیستم جهت یاب حداکثر سود را می برند. شرکت های هوایی در نظر دارند بزودی برچسب های هوشمندی را به مسافران عرضه کنند تا آنها هر لحظه بتوانند از موقعیت بار و چمدان خود در طول سفر آگاه شوند. سیستم جی پی اس وارد زندگی روزانه ما شده است، تکنولوژی آن پیشرفت خواهد کرد و همچنان در آینده با ما خواهد بود.

10 -
اینترنت فون
مکالمه تلفنی شهری یا راه دور با کمک اینترنت وویپ Voice Over Internet Protocol VoIP خوانده می شود (بایگانی آنلاین شهروند شماره 997). سیستم بسیار ساده است یک دستگاه تلفن مخصوص 35 دلاری با کامپیوتری که به اینترنت متصل است از طریق پروتکل شبکه جهانی ارتباط شما را با شماره تلفن دیگر برقرار می کند.
بررسی آماری شرکت In-State نشان می دهد بیش از 5 میلیون نفر در جهان به صورت مستمر از اینترنت جهت تماس های تلفنی راه دور بهره می برند. طرح ارسال صدا بر روی اینترنت ابتدا در یکی از انستیتوهای تحقیقاتی ناسا، سازمان هوا فضایی آمریکا شکل گرفت و سرانجام با ایده تجاری در سایت Net2phone به مرحله اجرا درآمد.
در این سایت که به شماره های تلفن آمریکا اختصاص داشت پس از دانلود یک نرم افزار با حجم کم تماس از کامپیوتر به تلفن برقرار میشد. در ابتدای پیدایش سیستم صدا بر روی اینترنت VoIP شرکت های خصوصی تلفن استفاده از آن را شروع کردند و نرخ های مکالمه در شرکت های بزرگ مخابرات مانند بل به ناگهان شکسته شد.
(کلاس دوم 2 مدرسه شاهد مهدیزاده نیا)مطلب ارسالی ازامید شمسی


[ 5 آبان 1391برچسب:, ] [ 21:21 ] [ ]
درباره وبلاگ

سلام این یک وبلاگ علمی ،پژوهشی مخصوص دبیران و دانش آموزان می باشد .بسیار خوشحال می شوم تا مطالب ارزنده شما را با نام و مشخصات خودتان در این وبلاگ ثبت کنم . منتظر شما هستم .
امکانات وب
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 328
تعداد نظرات : 10
تعداد آنلاین : 1



کد متحرک کردن عنوان وب